Zo bereid je je voor op een intake zorggesprek

Gepubliceerd op:
February 1, 2022

Bij 1ForCare staan begeleider en cliënt naast elkaar. Dat wil zeggen dat wij in samenspraak met de cliënt over het zorgtraject beslissen. We beginnen ieder zorgtraject dus altijd met een gelijkwaardig gesprek tussen begeleider en cliënt. Dat geeft meer vertrouwen vanuit de cliënt. Echter merken wij dat het voor sommige cliënten niet altijd even makkelijk is om het gesprek aan te gaan, en dat ze daardoor dingen vergeten te vragen, vertellen of onthouden. Gelukkig zijn er allerlei manieren om het gesprek goed voor te bereiden, zodat de cliënt er het maximale uit haalt. Hier een aantal tips!


Bedenk wat je wilt weten

Het stellen van de goede vragen is belangrijk om alles op een rijtje te krijgen. We raden dan ook aan om op voorhand goed na te denken over wat je uit het gesprek wilt halen. Het is helemaal niet erg om daar een spiekbriefje bij te houden, zodat de vragen niet verloren gaan in het gesprek. 


Oefening baart kunst

Het is helemaal geen gek idee om van tevoren het gesprek te oefenen. Je kunt natuurlijk nooit weten hoe het gesprek precies zal gaan, maar je kan wel oefenen wat jij graag wilt zeggen. Waar heb je moeite mee in het dagelijks leven? Waar kan jij hulp bij gebruiken? Wat vind jij belangrijk? Dat zijn dingen die je, nadat je ze voor jezelf hebt opgeschreven, ook alvast kan oefenen. Zo ga je zelfverzekerder het gesprek in.


Spieken mag!

Heb je duidelijk wat jij kwijt wilt in het gesprek? En heb je dat geoefend, maar ben je bang dat je toch belangrijke aspecten vergeet te zeggen? Geen zorgen, want spieken mag! Dit gesprek is geen presentatie of examen, dus wij raden aan om hetgeen je voor jezelf hebt opgeschreven, gewoon mee te nemen naar het gesprek. 


Je hoeft het niet alleen te doen

Vind je het spannend om alleen in het gesprek te zitten? Dat is niet nodig, want wij van 1ForCare zijn begripvol en vriendelijk. Toch begrijpen we het als je graag hebt dat een vertrouwd persoon ook in het gesprek zit. Dit kan jou geruststellen, én deze persoon kan jou meehelpen met het onthouden van belangrijke punten uit het gesprek. 


Het kan niet fout gaan

Bovenstaande tips helpen je wellicht om niet zo zenuwachtig te zijn voor het intakegesprek. Maar boven alles willen we je graag meegeven dat het gesprek onmogelijk ‘verkeerd’ kan gaan. Het doel van het gesprek is immers dat we elkaar leren kennen, en samen een bij jou passend zorgtraject bespreken. Omdat wij van 1ForCare het gesprek leiden, zorgen wij dat het in goede banen loopt. Het gesprek kan niet fout gaan, want er is geen goed of fout! 


Zou je samen met ons willen uitzoeken of onze helpende zorgverlening op jou of één van jouw naasten van toepassing is? We gaan graag met je in gesprek. Vul ons contactformulier in!